Κυριακή 4 Ιανουαρίου 2015

Στο γκαράζ τα μυστικά της τραγωδίας




Για τους οδηγούς φορτηγών διεθνών μεταφορών, η έκδοση εισιτηρίου επιβίβασης στα πλοία των γραμμών μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας περιλαμβάνει αυτοδίκαια και μια θέση σε καμπίνα, ενώ τα αμπάρια όπου τοποθετούνται τα φορτηγά σφραγίζονται ερμητικά και δεν επιτρέπεται σε κανέναν η πρόσβαση στον χώρο στη διάρκεια του δρομολογίου.

Σύμφωνα με μαρτυρία διασωθέντα, τουλάχιστον 5-6 οδηγοί φορτηγών είχαν μείνει στο γκαράζ όταν ο ίδιος κατάφερε να ξεφύγει από εκεί
Σύμφωνα με μαρτυρία διασωθέντα, τουλάχιστον 5-6 οδηγοί φορτηγών είχαν μείνει στο γκαράζ όταν ο ίδιος κατάφερε να ξεφύγει από εκεί

Οι αυστηροί αυτοί κανόνες τηρούνται απαρέγκλιτα από τις μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, ωστόσο σε πολλές περιπτώσεις τα μέτρα χαλαρώνουν και μένουν στα χαρτιά, στη βάση «περίεργων» συμφωνιών. Μιλώντας στο «Εθνος» οδηγοί και ιδιοκτήτες φορτηγών, υποστηρίζουν πως το Norman Atlantic ήταν μία από αυτές. Αποκαλύπτουν τις συναλλαγές κάτω από το τραπέζι που μετατρέπουν τους γραπτούς κανόνες σε κουρελόχαρτα, τη σύνδεσή τους με το σύγχρονο δουλεμπόριο, ενώ δεν κρύβουν την ανησυχία τους για το ενδεχόμενο να προστεθούν πολλοί ακόμη επαγγελματίες οδηγοί στον θλιβερό κατάλογο των θυμάτων της ναυτικής τραγωδίας.

«Η παραμονή ανθρώπων στα αμπάρια στη διάρκεια του δρομολογίου απαγορεύεται αυστηρά, τόσο για λόγους ασφαλείας των ίδιων και όλων των επιβαινόντων, όσο και για την αποτροπή κλοπών στα εμπορεύματα που μεταφέρονται. Μόλις φορτωθούν τα αυτοκίνητα, οι χώροι απομονώνονται και κλειδώνονται, ενώ όποιος θέλει να κατέβει για να ελέγξει π.χ. αν λειτουργεί το ψυγείο ή για να πάρει κάτι που ξέχασε, μπορεί να το ζητήσει από τη ρεσεψιόν και να πάει με συνοδεία», λέει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Οδηγών Διεθνών Μεταφορών, Μ. Παπαδόπουλος και προσθέτει: «Οι οδηγοί με το εισιτήριό τους δικαιούνται θέση στην καμπίνα. Ωστόσο, σε πολλές περιπτώσεις οι καμπίνες των οδηγών φιλοξενούν ως και 20 άτομα γιατί δίνεται προτεραιότητα στο επιβατικό κοινό και πολλοί συνάδελφοι τις αποφεύγουν. Αλλες φορές η φόρτωση γίνεται την τελευταία στιγμή και δεν υπάρχει διαθέσιμη καμπίνα».

Κάτω από το τραπέζι
Στο γκαράζ τα μυστικά της τραγωδίας
Ετσι, παρά τη ρητή απαγόρευση, πολλοί οδηγοί διανυκτερεύουν στις καμπίνες των αυτοκινήτων τους, είτε στο πλαίσιο κάποιας συμφωνίας κάτω από το τραπέζι των ναυτιλιακών με τις εταιρείες μεταφορών, με αντάλλαγμα μια έκπτωση στο εισιτήριο, είτε έμμεσα, μέσω της διακίνησης λαθρομεταναστών. «Κάποιες φορές μέλη του πληρώματος βάζουν μέσα λαθρομετανάστες με το αζημίωτο. Τους κρύβουν στα φορτηγά και? ξεχνούν ανοιχτές τις πόρτες, ώστε να καταφύγουν στα καταστρώματα αν κάτι συμβεί. Σε αυτές τις περιπτώσεις μπορούμε κι εμείς να ανεβοκατεβαίνουμε ανενόχλητα», σημειώνει οδηγός με εμπειρία δεκαετιών στις διεθνείς μεταφορές.

Συνάδελφός του, ο Γιάννης Βλυσίδης, που βρισκόταν στο Norman Atlantic και μέχρι τη Δευτέρα θεωρούνταν αγνοούμενος αφού δεν είχε επικοινωνήσει με κανέναν από τους οικείους ή τους συνεργάτες του, αλλά ευτυχώς διασώθηκε, επιβεβαίωσε πως κοιμόταν στο φορτηγό του, στο δεύτερο διάζωμα του γκαράζ του φλεγόμενου πλοίου, μαζί με τη σύζυγό του. Σώθηκε, δε, την τελευταία στιγμή, όταν τον ξύπνησε ένα λάστιχο φορτηγού που έσκασε από τις υψηλές θερμοκρασίες που είχαν αναπτυχθεί λόγω της φωτιάς και πρόλαβε να ανέβει στη γέφυρα του πλοίου. H μαρτυρία αυτή αποτελεί και ένα στοιχείο ότι η φωτιά κατά πάσα πιθανότητα ξεκίνησε από το πρώτο διάζωμα.

«Ακούσαμε την έκρηξη από το σκάσιμο του λάστιχου, η οποία τελικά δεν ήταν από το δικό μας φορτηγό, αλλά από ένα διπλανό. Ξυπνήσαμε έντρομοι και είδαμε τη φωτιά στα δέκα μέτρα. Πετάχτηκα στην πόρτα, είπα στη γυναίκα μου να την κρατάει ανοιχτή να μην κλείσει με μαγνητικό τρόπο και εγκλωβιστούμε, και έτρεξα πίσω για να πάρω παπούτσια, μπουφάν, κινητά. Οταν γύρισα στο φορτηγό, η φωτιά είχε φτάσει στην καμπίνα και έφυγα χωρίς να πάρω τίποτα γιατί θα καιγόμουν ζωντανός. Ανεβήκαμε στο κατάστρωμα με πιτζάμες και ξυπόλητοι στις λαμαρίνες που έκαιγαν», είπε στο «Εθνος» ο κ. Βλυσίδης σε μια συγκλονιστική μαρτυρία.

Ο ίδιος επιβεβαίωσε πως τουλάχιστον 5-6 συνάδελφοί του είχαν μείνει στο γκαράζ να κοιμούνται στις καμπίνες τους όταν έφυγε από εκεί. «Θέλω να ελπίζω ότι όλοι είναι καλά, αλλά πολύ φοβάμαι πως κάποιοι δεν τα κατάφεραν», ανέφερε.

Σοβαρά προβλήματα αντιμετωπίζουν συχνά οι επιβάτες και σε ιταλικά πλοία που εκτελούν τα δρομολόγια Ελλάδα - Ιταλία σύμφωνα με καταγγελίες. Οδηγοί φορτηγών που ταξιδεύουν τακτικά στις εν λόγω γραμμές κάνουν λόγο για ξεχαρβαλωμένες υποδομές, άθλιες συνθήκες ακόμη και δυστυχήματα που έχουν σημειωθεί λόγω έλλειψης μέτρων ασφαλείας.

Ενδεικτικά είναι τα όσα λέει στο «Εθνος» ο κ. Δημήτρης Κουρμπανίδης, ιδιοκτήτης φορτηγού από την Πέλλα, που ταξιδεύει αρκετές φορές τον χρόνο στην Ιταλία. «Οπου υπάρχουν Ελληνες ναυτικοί, τα πράγματα είναι καλύτερα. Οι Ιταλοί δεν βάζουν κουμανταδόρους στα πλοία, είναι μόνο δύο άτομα κι αυτά δεν φτάνουν με αποτέλεσμα να γίνονται τρακαρίσματα μέσα στο γκαράζ. Ο καθένας μπαίνει όπως μπορεί. Πέρυσι έτσι σκοτώθηκαν δύο οδηγοί από τη Βουλγαρία, όταν τους πάτησαν αυτοκίνητα που πάρκαραν. Επίσης δεν δένουν τα αυτοκίνητα, ενώ οι οδηγοί αναγκάζονται να κοιμούνται στα φορτηγά γιατί οι καμπίνες είναι πολύ βρώμικες και δεν παρέχουν ασφάλεια. Βάζουν μαζί οδηγούς διαφόρων εθνικοτήτων και όλοι προτιμούν να περάσουν τη νύχτα στα αυτοκίνητα. Εχουμε μεγάλο πρόβλημα».

Ο κ. Κουρμπανίδης εξηγεί ότι είχε ζήσει και ο ίδιος την εμπειρία φωτιάς μέσα σε πλοίο στην Ιταλία. «Εκείνη τη φωτιά την έσβησαν στο τσακ, όμως συμβαίνουν πολλά. Τα τελευταία δύο χρόνια, από όταν μπήκε στις γραμμές η εταιρεία Grimaldi, έχουμε συνέχεια θέματα. Αναγκαζόμαστε, όμως, να τα χρησιμοποιούμε γιατί έχουν ρίξει τις τιμές. Αρκεί να πω ότι πριν από έναν χρόνο ένα καράβι που πήγαινε για Ανκόνα τράκαρε και έκανε ρήγμα. Ηταν τόσο μεγάλο, που έμπαιναν νερά, όμως το πλήρωμα δεν ήθελε με τίποτα να επιστρέψει στην Ελλάδα, ήθελαν να συνεχίσουν για Ιταλία παρότι ήταν μισή ώρα έξω από την Κέρκυρα. Δεν θα προλάβαιναν με τίποτα να φτάσουν στην Ιταλία. Μετά από πολλές πιέσεις των επιβατών που τους έλεγαν να γυρίσουν πίσω και σε συνεννόηση με το Λιμεναρχείο, επέστρεψε με τα χίλια ζόρια στην Κέρκυρα».

Λίγες καμπίνες
«Τα πλοία αυτά κλίνουν περισσότερο προς την πλευρά του RoRo», εξηγεί από την πλευρά του ο κ. Απόστολος Κενανίδης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος Διεθνών Μεταφορών. «Εχουν λιγότερες καμπίνες, λιγότερους κοινόχρηστους χώρους μόνο και μόνο για να αυξήσουν τη χωρητικότητά τους σε οχήματα. Οι οδηγοί μπαίνουμε στο πλοίο με εισιτήριο 1.000 ευρώ στο οποίο περιλαμβάνεται καμπίνα και πολλές φορές δεν υπάρχει καμπίνα να μας δώσουν, αφού οι επιβάτες είμαστε περισσότεροι από τις καμπίνες. Κοιμόμαστε στα σαλόνια ή στο γκαράζ. Οι συνθήκες υγιεινής είναι τραγικές αλλά και οι συνθήκες ασφαλείας», λέει. «Επειδή το προσωπικό είναι πολύ μειωμένο, δεν υπάρχει εξυπηρέτηση. Υπήρχαν τρία συμβάντα με καρδιακά επεισόδια και μετά από κάποιες ώρες οι άνθρωποι υπέκυψαν επειδή δεν υπήρχε γιατρός. Εχουμε διαμαρτυρηθεί στις εταιρείες, στο υπουργείο και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή αλλά όλοι δηλώνουν αναρμόδιοι...».

ΔΙΑΣΩΘΕΝΤΕΣ
Οι Ιταλοί έσωζαν τους συμπατριώτες τους

Δεκαπέντε διασωθέντες του πλοίου Norman Atlantic έφθασαν στις 2.30 τα ξημερώματα της Τρίτης με το πλοίο Europa Cruise των Μινωικών Γραμμών στο λιμάνι της Πάτρας.

Συγκλονιστική η μαρτυρία της επιβάτιδας Πολύμνιας Δημητρουλάκη από το Ηράκλειο που περιέγραψε λεπτό προς λεπτό όλα όσα συνέβησαν. Σε απόγνωση δηλώνει στην κάμερα ότι αναζητά τον άνδρα της αλλά κανείς δεν την ενημερώνει πού βρίσκεται.

Επίσης καταγγέλλει απαράδεκτες συμπεριφορές από τους Ιταλούς, οι οποίοι, όπως είπε, τους κλώτσαγαν, τους έβγαζαν τα σωσίβια και έβαζαν στη θέση τους συμπατριώτες τους.

ΕΘΝΟΣ