Τετάρτη 16 Μαΐου 2018

Οκτώ παραβάσεις και… καίγεσαι! Αυστηρές ποινές για τους επαγγελματίες οδηγούς


«Τα μάτια τους δεκατέσσερα» πρέπει να έχουν οι επαγγελματίες οδηγοί φέτος το καλοκαίρι. Οκτώ παραβάσεις του νέου κώδικα κυκλοφορίας, για τις οποίες στο παρελθόν αρκούσε να πληρώσουν το πρόστιμο και να συνεχίσουν τη δουλειά τους, τώρα δεν θα πληρώσουν χρήματα, αλλά στην πραγματικότητα οι παραβάσεις αυτές θα τους κοστίσουν πολλά περισσότερα αφού θα κινδυνεύουν να χάσουν τη δουλειά τους και η επιχείρηση που θα έχει το επαγγελματικό αυτοκίνητο θα υποστεί μεγάλο οικονομικό κόστος και θ’ αντιμετωπίσει δυσλειτουργίες.

Ας δούμε όμως αναλυτικά όσα μπορούν να συμβούν ενόψει της τουριστικής περιόδου σε επαγγελματίες οδηγούς που δεν θα είναι προσεκτικοί και θα υποπέσουν σε μία από τις οκτώ κρίσιμες παραβάσεις στις οποίες δεν επιβάλλεται πλέον χρηματικό πρόστιμο αν τους «γράψει» ο τροχονόμος, αλλά οι συνέπειες που θα έχουν από το νέο Κ.Ο.Κ. θα είναι πολύ πιο σοβαρές και θα έχουν έμμεσο και μεγαλύτερο, οικονομικό κόστος.

Να διευκρινίσουμε βέβαια πως επειδή ο Κ.Ο.Κ. δεν κάνει διαχωρισμούς, τα ίδια ισχύουν και για τους ερασιτέχνες οδηγούς. Απλά το πρόβλημα είναι πολυδιάστατο και με πολλαπλές συνέπειες στις επιχειρήσεις.

Οι οκτώ παραβάσεις

Υπάρχουν λοιπόν οκτώ παραβάσεις στο νέο κώδικα στις οποίες δεν επιβάλλεται πλέον διοικητικό πρόστιμο, αλλά αφαιρείται το δίπλωμα οδήγησης, οι πινακίδες του οχήματος και η άδεια κυκλοφορίας για δύο μήνες (60 μέρες), ανεξάρτητα αν το αυτοκίνητο είναι ιδιοκτησίας του οδηγού. Μάλιστα, η αφαίρεση γίνεται επί τόπου, μόλις βεβαιωθεί η παράβαση.

Οι οδηγοί, λοιπόν, που δεν θα κάνουν χρήση της ζώνης ασφαλείας και του προστατευτικού κράνους δεν θα πληρώνουν χρηματικό πρόστιμο, αλλά θα γίνεται αφαίρεση στοιχείων κυκλοφορίας και άδειας οδήγησης για 60 μέρες επί τόπου. Το ίδιο ισχύει και για τη χρήση του παιδικού καθίσματος σε παιδιά ηλικίας μέχρι 12 ετών.

Ακόμα, η χρήση του κινητού τηλεφώνου από τον οδηγό χωρίς να έχει ασύρματα ακουστικά και χωρίς να είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση, έχει τις ίδιες συνέπειες. Το ίδιο ισχύει και για την στάθμευση του οχήματος σε θέση ή ράμπα ΑμΕΑ.

Τα αυτοκίνητα τροφοδοσίας που θα παρκάρουν βιαστικά, αλλά και οι ιδιώτες, θα πρέπει να το σκεφτούν καλά. Όπως, όλοι οι οδηγοί, θα πρέπει να προσέχουν διότι «η απόρριψη ουσιών ή αντικειμένων που ρυπαίνουν το περιβάλλον ή μπορεί να προκαλέσουν πυρκαγιά ή ατύχημα», αποτελούν μία ακόμα παράβαση όπου αφαιρούνται άδεια, πινακίδες και δίπλωμα επί τόπου για δυο μήνες.

Ειδικά οι επαγγελματίες οδηγοί πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί στο δρόμο γιατί «η χρήση με οποιοδήποτε τρόπο της λωρίδας έκτακτης ανάγκης έστω και για ελάχιστο χρόνο, αλλά και η κίνηση βαρέων οχημάτων στην αριστερή λωρίδα ή χρήση αυτής για προσπέραση», επιφέρει τις ίδιες ποινές και θα τους στερήσει όχημα και δίπλωμα για δύο μήνες.

Σοβαρές συνέπειες

Με βάση τα παραπάνω, είναι προφανές πως ειδικά οι επαγγελματίες οδηγοί πρέπει να λάβουν παρά πολύ σοβαρά τις συνέπειες που ανακύπτουν. Διότι αν κάνουν μία από τις παραπάνω παραβάσεις, τότε, εκείνοι θα μείνουν χωρίς δουλειά ένα δίμηνο αφού δεν θα έχουν δίπλωμα και η εταιρεία τους δεν θα μπορεί να αξιοποιήσει το όχημα και θα έχει τεράστιες οικονομικές απώλειες. Φανταστείτε για παράδειγμα ένα ψυγείο τροφοδοσίας αλλαντικών ή τυριών που θα παροπλιστεί τον Ιούλιο και τον Αύγουστο ποιες συνέπειες θα έχει για την εταιρεία η συνθήκη αυτή. Αν δε προσπαθήσει ο ιδιοκτήτης να το κινήσει με τον ίδιο οδηγό τα πράγματα θα γίνουν χειρότερα.

Οι αφαιρέσεις αδειών κυκλοφορίας και πινακίδων καταχωρούνται ηλεκτρονικά, ενημερώνεται η Διεύθυνση Μεταφορών και δεν υπάρχει ανοχή αλλά ούτε και η δυνατότητα να επιστραφούν ή να δοθούν πίσω νωρίτερα από το προβλεπόμενο όταν βεβαιωθεί μια τέτοια παράβαση. Αξίζει να σημειωθεί πως ο οδηγός μετά την παράβαση έχει δικαίωμα να οδηγήσει το αυτοκίνητο μέχρι το σπίτι του και να το σταθμεύσει ή στην επιχείρηση, εφόσον επαγγελματικό. Αν από κει και πέρα και μέχρι την λήξη του προστίμου, το όχημα κινηθεί ακόμα και με άλλο οδηγό, θα επιβληθεί πλέον διοικητικό, χρηματικό πρόστιμο που βεβαιώνεται στην Εφορία και είναι μεγάλο. Για παράδειγμα, κάποιος οδηγεί ένα λεωφορείο ή φορτηγό εταιρείας εκτός από το δίπλωμα οδήγησης του οδηγού αφαιρούνται και άδεια κυκλοφορίας και πινακίδες του οχήματος και δεν μπορεί άλλος να το οδηγήσει. Σε περίπτωση που οδηγήσει ο ίδιος οδηγός που του αφαιρέθηκε το δίπλωμα θα οδηγηθεί στο αυτόφωρο. Ακολουθεί δε η δεύτερη αφαίρεση που οδηγεί σε πραγματικά δυσάρεστες εξελίξεις.

Επανεξέταση για δίπλωμα

Αυτό σημαίνει πως στις οκτώ παραπάνω παραβάσεις, ο νομοθέτης έχει λάβει υπόψη την υποτροπή των παραβατών, είτε είναι ερασιτέχνες είτε επαγγελματίες οδηγοί. Έτσι, αν σε διάστημα έξι μηνών, ο οδηγός επαναλάβει μία από αυτές τις παραβάσεις αφαιρείται η άδεια οδήγησης του για διπλάσιο χρονικό διάστημα, δηλαδή για τέσσερις μήνες. Αν στο εξάμηνο υποπέσει στην ίδια παράβαση, θα αφαιρεθεί το δίπλωμα για 120 μέρες.

Το πιο σημαντικό σε αυτή την περίπτωση είναι πως για να παραλάβει την άδεια οδήγησης μετά από τους τέσσερις μήνες, θα πρέπει να δώσει εξετάσεις εκ νέου για να πάρει το δίπλωμα. «Η επανεξέταση για την επαναχορήγηση της άδειας ικανότητας οδήγησης είναι σημαντικό θέμα και πρέπει να το γνωρίζουν οι οδηγοί», μας εξηγεί ο Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Αξιωματικών Αστυνομίας της Κρήτης Πέτρος Ζερβάκης, ο οποίος με την εμπειρία του ως Διοικητής της Τροχαίας, επισημαίνει την ανάγκη να είναι προσεκτικοί οι οδηγοί.

«Οι επαγγελματίες οδηγοί πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί αυτή τη θερινή περίοδο που δουλεύουν οι περισσότεροι γιατί θα έχουν προβλήματα. Ο κόσμος έχει μείνει ακόμα στη λογική του προστίμου σε αυτές τις παραβάσεις, αλλά τώρα με το νέο κώδικα οι προβλέψεις έχουν αλλάξει», υπογραμμίζει ο κ. Ζερβάκης.

ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΤΣΑΛΑΚΗΣ

www.anatolh.com